Tuesday, July 7, 2009

takziah..........

rasanya baru 2 -3 mggu ni aku buat post pasal jiran yang meninggal kerana kanser usus.ptg smlm aku dikejutkan dgn berita pemergian seorg kawan (sekerja) yg mengidap kanser.lama jugak aku terkedu selepas mendapat berita tersebut.membuatkan aku mengimbas semula kenangan lama..thn 2002 aku diterima bekerja sementara itu arwah adalah senior 2-3 tahun dariku.apa yang aku tau arwah adalah seorang berperawakan menarik, dan mesra walaupun beliau berkelulusan luar negara.teringat semasa kami mengadu tensen mengajar ketika itu, beliau kelihatan tersenyum shj.yg lucunya bila budak2 selalu bertenggek kat luar kelas sbb tak sabar2 menunggu arwah masuk ke kelas,begitula penangan arwah.

setelah disahkan kanser (mmg faktor keturunan) dalam usia muda, arwah telah mengambil keputusan membuang sebelah dari payudaranya.masih teringat2 lagi tatkala kami melawat arwah semasa dalam kimoterapi, arwah kelihatan sihat dan sentiasa bersemangat.sungguh aku kagum dgn semangatnya itu.takde langsung nampak riak kesakitan dari air mukanya.kagum dgn tunangnya yang sanggup membotakkan kepala semata2 untuk bersama2 memberikan semangat pada arwah..

tak silap aku, arwah berkahwin bbrp bulan daripada ku dan disahkan hamil.pada ketika itu, doktor telah menasihatkan arwah spy tidak meneruskan kandungan demi keselamatannya tapi hati ibu tidak dapat dibendung2 lagi.teringat lagi katanya "kalau dah ajal bila2 pun boleh" bertambah2 lagi aku kagum padanya..seperti biasa arwah menjalankan tugas spt biasa sehingga kami lupa bahawa arwah sedang sakit.mukanya sentiasa nampak berseri2 dan ceria

semasa aku mengandungkan rayyan, arwah juga kelihatan tak sabar2 untuk mengandung.arwah kelihatan gembira memaklumkan kandungannya semasa berselisih denganku (pada waktu aku mengandung tu, punyela berjangkit2 pada yg lain hehe). babynya dilahirkan secara pembedahan dalam bulan 4 (semasa berusia 7 bln) bagi membolehkan ibunya menjalankan kimoterapi kerana sel telah merebak ke sebelah yang lain.anak yg dilahirkan sehingga kini masih berada di hospital kerana masalah jantung. kami sering mengidam untuk melawatnya tapi kata arwah pada kawan baiknya, masanya belum sesuai (mungkin arwah tak mahu kami melihatnya dalam kesakitan).dimaklumkan bahawa arwah telah mengalami sesak nafas dan dikejarkan ke hospital dan meninggal dunia pada petang smlm.sel kansernya telah merebak sehingga ke paru2

pagi tadi sewaktu kami tiada kelas, kami masing2 mengambil kesempatan untuk menziarahinya.rasa sedih sangat sbb bila je aku sampai (dalam 9.15 am) jenazah beliau sudah disembahyangkan dan diangkat naik ke van jenazah.rasa terkilan kerana tidak sempat menatap wajahnya yang terakhir.menurut rakan2 yang berkesempatan, wajah beliau sangat tenang seperti org sedang tidur.kami masing2 tak dapat menahan kesedihan tatkala melihat suami arwah yg kelihatan tenang mendukung anak sulungnya (yg tak mengerti ape2..yg gembira kerana rumahnya dikunjungi ramai orang..) menaiki van jenazah.terfikirkan anak kecilnya yang masih dihospital dan belum sempat menemui ibunya,begitu meruntunkan hati kami ...terbayangkan jika malam ini, si anak akan mencari2 ibunya...

pagi ini semua guru dan pelajar yang dimaklumkan berita sedih ini begitu terkejut kerana arwah sangat sihat sebelum ini(pelajar tidak tahu gurunya sakit).itu la yang membuatkan kami lebih terkejut dan sedih.Janji Allah tidak dapat diperlambat atau dipercepatkan...tidak mengira akan anak2 kecil yang bakal ditinggalkan , pekerjaan yang masih belum selesai.....sekurang2nya arwah berkorban untuk meninggalkan zuriat untuk keluarganya.kenangan bersama arwah dan semangat arwah akan tetap menjadi kenangan manis buat kami semua.semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 beriman....amin



puas aku mencari2 gambar arwah tuk dipost kan (yang ada didalam majalah sek) tetapi tidak berjumpa.tiada rezeki untuk kali ini..........sekian