Wednesday, July 8, 2009

PPSMI

ini sah2 cikgu zaman dolu2 (misai tebal lagik). bdk2 pun dgr dgn tekun ...la ni???

alhamdulillah...itula lafaz pertama yg terucap bila Allah mengizinkan berlakunya perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dlm BI ditukarkan ke dalam BM. masih aku teringat masa memula mengajar kimia (2002)yg ketika itu dalam BM.isik nya mmgla susah walaupun dalam BM apatah lagi apabila ditukarkan ke BI.mmg tergeliat lidah aku nak menyebut dan menerangkan proses2nya dalam BI,yela lidah org yg biasa mkn sambal belacan kan... hehe...last2 terang jugak dlm BM,itu pun dalam ketakutan siap toleh kanan kiri lagi hehe...(takut pentadbir meronda).masa BM dulu aku rasa seronok dan semangat juga nak menerangkan sbb boleh gunakan pelbagai contoh dlm BM, tapi bila dah tukar BI, semangat tu pun dah kurang walaupun aku cuba sedaya upaya.

sepanjang aku mengajar Maths dalam BI (ting 3) kelas ujung2, diorg kalo dgr bahsa omputeh ni mmg tak berminat langsung nk dengar apatah lagi dgn maths yg sememangnya susah itew.bila diterangkan dalam BM, barula masing2 angkat kepala terhangguk2 (walaupun haprak tak phm).diorang hilang minat nak belajar mengira yang susah lagi2 ditambah dlm BI.yela, belajar 2+1 (maths + BI). kadang2 jatuh kesian pada diorg sbb ayat2 yg paling mudah pun diorg tak faham. diharapkan selepas ini tiada lagi alasan untuk korang sumer belajar gajin2.kita mula dgn semangat yang baru k....

BI tukar BM 3 thn lagi, insyaallah...