Wednesday, April 22, 2009

gado lagi...

tadi aku dok mengajar kelas 3A9,bdk2 rini mood pun baek, dgr n nyalin jer (tapi xtau la phm ker wat2 phm hehe...) masa aku dok nulis kat papan itam,tetiba tdgr satu letupan kecil dari belakang.aku yg blur lg terpinga2 jer menengokkan tetiba sorang bdk nih,A(nama samaran) dok meluru ke depan n menumbuk bbrp kali sorang bdk, B yg dok di depan sekali. mmg depa tgh naek angin kus kus n tumbuh tanduk 2.mau xmau terpaksa la aku dok kat tgh2 untuk meleraikan.dlm ati dok kata ada plak aku yg kena tumbuk sekali, tapi tu adalah menjadi tanggungjawab aku. melihatkan depa yg tidak dpt dicool kan ini, datangla seorang pelajar cuba utk meleraikan tapi entah ape yg jadi tetiba aku dapat merasakan yg badan ku yg ala2 comel ini terdorong ke belakang. (tapi bdk2 ni xsengaja la). kendian si A meluru keluar dan bbrapa minit kemudian dtg bersama bbrapa org gengnya.aku bcakap dgn lembut kpd geng2 nya itu dan nasib baik depa mendengar kata. Si A kemudian keluar semula membawa begnya.waktu itu loceng telah berbunyi dan waktu aku dh tamat.

apa yg telah terjadi sebenarnya ialah si B tak sengaja bermain2 dgn botol air dan penutupnya terkena pada si A dan membuatkannya bengang lalu menumbuk si B,bendanya mmg temeh tapi biasala bdk tgh nk membesar.aku mmg risau kalo depa dok sambung pergaduhan ala2 kaum ini di luar. Si A ni sebenarnya mmg seorang yg bermasalah cuma aku maleh nak melayan perangainya itu.yg aku taw ape2 pun pelajar tidak boleh disentuh.sbb tu kita terpaksa mengambil risiko untuk meleraikan pergaduhan bak api yg marak.tapi aku xmau la smp tetiba keluar berita tajuk dpn 'guru gumuk cedera ditumbuk murid'.apepun aku bersyukur semuanya tidak berlarutan. teringat aku kes 2 thn lepas dimana berlaku pergaduhan di sek aku n pelajar tersebut dtg semula ke kelas dgn membawa pisau utk menikam lawannya semasa guru ada di dlm kelas.ngeri dol...